آینده ی شهرها در شب

تصوری از آینده ی شهرها در شب عنوان مقاله ای از راجر ناربنی است. وی با بیش از ۳۰ سال تجربه در مباحث نورپردازی و روشنایی پیش بینی خود از آینده ی شهرها در شب و ارتباط بین نور و سایه را بیان می کند:

” بنده بر این عقیده هستم که بررسی شهرهای امروزی و تغییرات آنها راهی برای تفکر درباره ی نورپردازی شهری است. با توجه به نگرانی های شهری درباره ی مسائلی از قبیل تغییرات فرهنگی جمعیتی، مسکن و زیرساخت ها باید بدانیم واکنش نورپردازی به این تغییرات چگونه خواهد بود. تصور اینکه شهرهای آینده چگونه خواهند بود می تواند نقطه ی شروعی برای تصور نور در نمای آینده شهرها در شب باشد. سناریوهای عنوان شده در واقع حقایق علمی نیستند و بر اساس فرضیه های شخصی من بوده و به هیچ عنوان جامع و کامل نیستند. با این وجود این ایده ها به عنوان راهکاری برای حل مسائل مربوط به نورپردازی عمومی و محیطی می باشند.

در طی دوره ی ۳۰ ساله فعالیت حرفه ای من به عنوان طراح نورپردازی و روشنایی موارد بسیاری را مشاهده کردم که افراد توانایی رویارویی با مفاهیم و محصولات نوین روشنایی و نورپردازی را پیش از ارائه ی آنها داشتند. این طرح ها تاثیرات غیرمنتظره ای برای گشودن راه های جدیدی به منظور محیط تعاملی شبانه و تشویق افراد برای حضور در فضاهایی که از قبل پیش بینی نشده بوده اند. به طور مثال می توان مطرح کرد که اندازه گیری و مشاهدات یک آزمایش در فیزیک کوانتوم با فیزیک عمومی ( همه به یاد می آوریم که قوانین فیزیک کوانتوم با فیزیک عمومی متفاوت هستند ) نتیجه و مفهوم را تغییر می دهد، که این مفهوم یک فرم فنی و انتزاعی به شب های شهرهای آینده می دهد.

شهرهای در حال تغییر

تقریبا تمام تجهیزات روشنایی که در امروزه در شهرها می بینیم، در دوره پس از جنگ جهانی دوم با توجه به افزایش وسایل نقلیه برای کمک به دید بهتر رانندگان در شب نصب شده اند. این موضوع بسیار مهم است چون چراغ جلوی اتومبیل ها با توجه به زمان پیشرفته نیستند. در حقیقت هدف اولیه از نصب تجهیزات روشنایی در نظر گرفتن سیستماتیک عبور و مرور وسایل نقلیه بوده است که توسط مهندسان شهرسازی طراحی شده و همچنان یکی از روش های رایج در نصب سیستم های روشنایی در کلان شهرها می باشد.

بر اساس آنچه مطرح شد، مهندسان روشنایی توصیه می کنند که اجرای پایه های روشنایی می بایست به طور منظم با فواصل یکسان که براساس ارتفاع نصب مشخص می شود انجام بشود که یکنواختی روشنایی مناسبی داشته باشیم. پیچیدگی مناظر خیابان های شهر در شب و روز نتیجه ی همین قوانین نصب پایه های روشنایی است. تصویر شبانه ی پر زرق و برق شهر در شب در نتیجه ی تغییرات تکنولوژی در تولید منابع نوری با رنگ نورهای مختلف می باشد.

برای سال های متمادی در بسیاری از کلان شهرهای جهان سیاست هایی در جهت کاهش تعداد اتومبیل های شهرها ، کاهش سرعت وسائل نقلیه و کاهش فضایی که وسایل نقلیه اشغال می کنند، بوده است. این موضوع به نوبه ی خود باعث می شود تا فضایی مناسب برای عبور و مرور شهروندان با وسایل نقلیه شخصی سبک مانند دوچرخه، اسکوتر و پیاده روی افراد ایجاد بشود. من فکر می کنم این تحولات عمده شهری باید ما را به انقلابی در روشنایی عمومی شهرها تشویق کند. بررسی آینده ی تجهیزات روشنایی شهری به معنای درک و دنبال کردن تغییرات عمده ی شهرها و تفکر درباره ی روش نورپردازی مناسب چهره ی شبانه ی این شهرها است.

شهرها در شب : فضایی اختصاصی برای استقبال از ساکنان شهر

نورپردازی و روشنایی برای وسایل نقلیه یکی از اولین بخش هایی است که در هنگام بحث در مورد آینده ی شهرها در شب به آن می پردازیم. چه تعداد وسائل نقلیه کاهش یابد، چه وسایل نقلیه ی شخصی به طور کامل از سطح شهر ناپدید شوند و چه ترافیک عبور و مرور وسائل نقلیه به طور آهسته ناپدید شوند، طراحی شهری دگرگون خواهد شد. من فکر می کنم پیاده راه های پیوسته بین ساختمان ها منجر به آن شود که پایه های تجهیزات روشنایی امروزی با فواصل منظم دیگر وجود نداشته باشند. این تغییرات باعث می شود کم کم فضاهای شهری بیشتری به مردم اختصاص داده شود.

پایه های تجهیزات روشنایی امروزی به تدریج دیگر کاربردی نخواهند داشت و جای خود را به پایه های روشنایی چند بخشی خواهند داد که توسط نور و المان های شهری شبانه در اندازه ها و انواع مختلف، فضاهایی را برای تعاملات شبانه ایجاد می کند. بدین منظور نیاز به ساخت المان های نورپردازی شهری متفاوتی با کاربردهای متنوع برای پاسخ به فرم شناسی توسعه ی آینده ی فضاهای شهری داریم.

سیستم های روشنایی آینده به معنای این خواهد بود که شهرها به شکل متفاوتی روشن خواهند شد نه فقط برای دیدن و گشتن در فضای شهری بلکه حس دعوت را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد تا توقفی کوتاه داشته باشند و مفهوم گسترده تری از روشنایی شهری را ایجاد خواهند کرد و پایانی بر قوانین سختگیرانه و نظم سیستم های روشنایی گذشته خواهد بود.

فضاهای روشن شده متناسب که همچنین قابلیت ارائه به عنوان سرپناهی در برابر شرایط جوی را دارند، جهت رفاه حال شهروندان به آنها اختصاص داده می شود، ( این فضاها می توانند به عنوان فضایی برای کاهش اضطراب، کمک به چرخه بیولوژیک بدن و نوردرمانی استفاده شوند ) که باعث ارتباط کلامی و تعامل شهروندان با یکدیگر می شود. این تعاملات شبانه باعث ایجاد فضاهای شهری شبانه ی جدیدی می شود. این فضاهای نا مشهود می تواند محیطی روشن را ایجاد کند و به طور بصری با فضای محصور تعامل میکند که کاربرد آن را گسترش می دهد.

این فضاها امکان مدیریت نورپردازی به واسطه پارامترهایی نظیر شدت میزان روشنایی، توالی نور، انواع نور، نوع قرارگیری تجهیزات روشنایی، تاثیر، حجم و غیره را به رهگذران می دهد.

 

[تعداد: 2    میانگین: 5/5]
One comment
  • خواجه وند
    Posted on نوامبر 11, 2017 at 12:06 ب.ظ

    چنین مطالبی به ویژه که از دیدگاه روژه ناربنی بیان شده میتونه در دیدگاه مردم نسبت به نورپردازی و شهر تاثیر گذار باشه، متشکرم از شما

    Reply

Leave a comment