درایور ال ای دی چیست؟

با توجه به رشد روزافزون مصرف انرژی، افراد مختلف در حال جایگزین کردن منابع نوری متداول سنتی با ال ای دی ها که طول عمر بیشتر و مصرف پایین تری دارند،  هستند. البته شاید همه‌ی افراد ندانند که این منابع نوری جدید به قطعه ای که به آن درایور گفته می شود، نیاز دارند. درایور ال ای دی ( منبع تغذیه برای چراغ های ال ای دی ) مانند بالاست برای لامپ های CFL ( کم مصرف ) عمل می کند، انرژی الکتریکی مورد نیاز را تامین کرده و بهترین عملکرد را برای چیپ ال ای دی تضمین می کند.

ال ای دی ها به کاربری مختلف از درایورها نیاز دارند:

  • درایور ال ای دی ها که بر اساس ولتاژ کاری ۱۲ یا ۲۴ ولت DC طراحی می شوند. به طور کلی درایورها ولتاژ بالا را به ولتاژ پایین رسانده و جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می کنند.
  • درایور ال ای دی ها همچنین باید در برابر ولتاژ و نوسانات جریان از منابع ال ای دی محافظت کند. همانطور که مشخص است تغییر در ولتاژ منجر به تغییر جریان ورودی خواهد شد. جریان ورودی به چیپ های ال ای دی براساس جریان مورد نیاز آن که اندازه گیری شده ( بر حسب آمپر ) تنظیم شده است. بنابراین جریان بیش از میزان استاندارد یا کمتر از میزان استاندارد به دلیل حرارت بیش از حد می تواند به تغییر شدت نور و کاهش آن منجر بشود.

به طور خلاصه می توان گفت درایورها جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل کرده و سطح ولتاژ و جریان را از طریق مدار الکتریکی در سطح مورد نیاز نگه می دارند.

درایورهای به صورت یکپارچه با ساختار چراغ و مجزی

بنا بر آنچه عنوان شد، منابع ال ای دی نیاز به درایور دارند. درایورها هم می توانند در بدنه ی چراغ قرار بگیرند یا به صورت جدا از ساختار بدنه‌ی چراغ باشند.

لامپ های ال ای دی معمولا دارای درایور داخلی هستند چون هدف از تولیدشان جایگزینی با منابع نور متداول مانند لامپ های رشته ای و CFL ( کم مصرف ) ها است و باید به راحتی با لامپ های سنتی جایگزین بشوند.

لامپ ال ای دی با درایور داخلی

چراغ های ال ای دی که از درایور به صورت مجزی استفاده می کنند شامل: چراغ های سقفی، پنل ها و تجهیزات روشنایی و نورپردازی فضای خارجی و … می باشند. در این بخش از چراغ ها درایور ال ای دی به صورت جداگانه استفاده می شود تا در صورت نیاز تعویض درایور به راحتی انجام بشود. در برخی موارد درایور ال ای دی و چراغ به صورت جداگانه عرضه می شوند، اما در بیشتر موارد عرضه کننده‌ی چراغ، اطلاعات فنی درایور مورد نیاز را به همراه چراغ مشخص کرده و درایور مناسب را نیز همراه چراغ عرضه می کند.

درایور ال ای دی مجزی

 

استفاده‌ی بهینه از ال ای دی ها با تعویض درایور

هنگامیکه یک ال ای دی پیش از تمام شدن طول عمر مشخص شده برای آن خاموش بشود، می توان با تعویض درایور مجددا از آن استفاده کرد. درایورها اغلب به علت دمای داخلی بالا از کار می افتند. اجزای باتری مانند، خازن الکترولیتی معمولا باعث این آسیب می شوند. خازن های الکترولیتی دارای ماده‌ای ژل مانند هستند که به تدریج در طول عمر یک درایور تبخیر می شوند. دمای بالاتر درایور این تبخیر را سریع تر کرده، طول عمر درایور کاهش یافته و چراغ ال ای دی به طور غیر منتظره‌ای از کار می افتد.

دمای داخلی یک درایور ال ای دی به دمای خارجی آن نیز بستگی دارد. معمولا بر روی بدنه‌ی درایورها برچسبی وجود دارد که به آن ” TC Point ” گفته می شود و داغترین دمای کاری درایور را مشخص می کند. این نقطه که با درجه حرارت نشان داده می شود، تعیین کننده‌ی بالاترین دمای کاری درایور می باشد. هرچه دمای یک درایور در زمان کارکرد به این نقطه نزدیکتر بشود، طول عمر آن کاهش خواهد یافت. به همین دلیل هرچه TC point  یک درایور بیشتر باشد، طول عمر بیشتری نیز خواهد داشت.

در نتیجه می توان گفت درایورها باید زیر نقطه ی TC کار کنند ( یا خازن الکترولیتی با طول عمر بالا داشته باشند ) تا مطمئن باشیم که طول عمر بیشتری از ال ای دی ها را پشتیبانی می کنند. و مشخص است اگر این شرایط فراهم نشود باید درایور برای چراغ های ال ای دی در طول عمر معین آن ها تعویض گردد.

نمودار زیر ارتباط بین TC point و طول عمر درایورها را نشان می دهد.

طول عمر درایورهای ال ای دی

 

انتخاب یک درایور ال ای دی

درایورها به دو دسته‌ی اصلی جریان ثابت (constant-current) و ولتاژ ثابت(constant-voltage) تقسیم می شوند، و یک دسته ی دیگر وجود دارد به نام درایور AC ال ای دی (LED AC Driver) که مورد بحث قرار خواهد گرفت. هرکدام از آنها برای کارکرد برای LED ها با الزامات الکتریکی متفاوتی طراحی شده اند. هنگام تعویض درایورها باید ورودی/ خروجی ها مشابه درایورهای قبلی باشند. تفاوت های پارامترها در ادامه بحث می شود.

درایورهای جریان ثابت

در این درایورها پاور ال ای دی ها نیاز به جریانی ثابت و طیفی از ولتاژ می باشند. در این درایورها جریان ثابتی برحسب میلی آمپر یا آمپر که بر روی بدنه درایور مشخص شده است خواهیم داشت و طیفی از ولتاژ که براساس توان PowerLED ها تعیین می شود. به طور مثال یک درایور می تواد جریان ثابت ۷۰۰ میلی آمپر را داشته باشد اما ولتاژ بین ۳ تا ۱۴ ولت متغیر باشد.

درایور جریان ثابت

درایورهای ولتاژ ثابت

در این درایورها پاور ال ای دی ها نیاز به ولتاژی ثابت و حداکثر جریان خروجی هستند. در این ال ای دی ها جریان توسط یک مقاوت ساده یا درایور جریان ثابت داخلی ماژول ال ای دی تنظیم می شود. این ال ای دی ها معمولا به ولتاژ پایدار ۱۲ یا ۲۴ ولتی نیاز دارند. به طور مثال یک درایور ۲۴ ولت DC می تواند تا ۱۰٫۴ آمپر جریان خروجی داشته باشد.

درایور ولتاژ ثابت

درایورهای AC ال ای دی

درایورهای AC در واقع ترانسفورمر نیستند بدان معنا که به طورفنی می توان از آنها برای لامپ های هالوژنی یا CFL ( کم مصرف ) استفاده کرد. البته این موضوع را باید در نظر گرفت که ال ای دی ها با ترانسفورمرهای معمولی نمی توانند کار کنند زیرا ترانسفورمرهای معمولی ولتاژ پایین مورد نیاز ال ای دی ها را تامین نمی کنند. به عبارت دیگر ال ای دی ها دارای بار کوچکی هستند که ترانسفورمرهای معمولی توان پشتیبانی آن را ندارند.

درایورهای AC معمولا در لامپ هایی استفاده می شوند که شامل یک درایور داخلی برای تبدیل جریان AC به DC هستند، بنابراین وظیفه درایور AC کاهش ولتاژ تا ۱۲ یا ۲۴ ولت مورد نیاز لامپ ال ای دی است.

درایورهای AC ال ای دی به طور معمول برای لامپ های ال ای دی MR16 با ورودی ۱۲ یا ۲۴ ولت استفاده می شوند اما می توان برای هر نوع لامپ LED دیگر با ورودی ۱۲ یا ۲۴ ولت نیز استفاده بشوند.

مشخصات فنی لامپ های ال ای دی باید به دقت بررسی بشود، نمی توان برای لامپی که نیاز به ولتاژ ورودی DC دارد از درایور AC استفاده کرد

[تعداد: 3    میانگین: 3.3/5]
One comment
  • مهدی
    Posted on فوریه 23, 2018 at 6:59 ق.ظ

    من چند لامپ ال ای دی دیدم که منبع تغذیه آن فقط پل دیود و خازن و مقاومت بود!
    آیا همه ی لامپ ها ال ای دی اینگونه اند و آیا مصرف انرژی اینها بیشتر از اینورتر است؟!

    Reply

Leave a comment