مشاوره نورپردازی

طراحی نورپردازی در معماری


با جستجو ساده می توان به تعریف از روشنایی و معماری دست پیدا کرد. به اینگونه که چرا روشنایی در دسته معماری گنجانده شده است. همانطور که توسط بزرگترین دایره المعارف آنلاین جهان تعریف شده است، معماری طراحی نورپردازی “زمینه ای در معماری، طراحی داخلی و مهندسی برق است که در طراحی سیستم های روشنایی، از جمله نور طبیعی، نور الکتریکی یا هر دو، برای تامین نیازهای انسانی مورد توجه است.” با استفاده از این تعریف میتوان به این نتیجه رسید که روشنایی برای یک محل چه نور طبیعی و چه نور مصنوعی (حاصل از محصولات تولیدی) نیاز به دانش معماری دارد.

برای آنکه بتوان گفت مشاوره روشنایی (مشاوره نورپردازی) در حال فعالیت است، ابتدا باید محل مورد نظر را از دید معماری طراحی و سنجید. با دیدگاه معماری و نکته بینی مهندسان معماری، طیف تعریفی از روشنایی مورد بررسی قرار میگیرد. به طور مثال آیا با آویز کردن چراغ خطی در محل کار و یا محل فعالیت، معماری روشنایی را رعایت کردیم؟

 

مشاوره نورپردازی

مشاوره نورپردازی برای سالن درس

معماری روشنایی تقاطع هنر و تکنولوژی است. اصول طراحی، به عنوان فیزیک، مهندسی و اثرات روانشناختی و فیزیولوژیکی نور، برای ایجاد یک فضای ایده آل در کنار هم قرار میگیرند. در این حوزه مشاوران نورپردازی برای ایجاد یک فضای ایده آل برای محل مورد نظر شما، تمامی موارد را در نظر میگیرند. ایجاد فضای ایده آل برای افزایش راندمان نامبرده می شود. به عنوان مثال: برای محیط درسی باید طیف نور و زاویه تابش نور با بررسی نور طبیعی طراحی و تولید شود. طیف اتاق درس و اتاق مطالعه به گونه ای است که خستگی را به کمترین حالت می رساند. در اینجا (روشنایی و نیازهای انسان) میتوانید مقاله تدوین شده توسط گروه روشنایی نور و هنر را مطالعه کنید.

در مشاوره نورپردازی، ما به تقلید از فضای طبیعت و ایجاد یک ساختار مناسب برای محیط و اطراف دست به طراحی میزنیم. در طراحی نورپردازی  عوامل های بسیاری را بعد از آنالیز محیط بررسی می کنیم. این بررسی ها به آن نتیجه میرسد که یک مشاور نور به هدف نهایی پروژه می اندیشد.

 

 

 

نور به عنوان المان تاثیرگذار در معماری یک فضا مطرح است. تنوع منابع نوری، تکنولوژی های جدیدی که هر روزه به این صنعت اضافه می‌شوند، تکنیک ها و راهکارهای نوین و … همگی لازمه‌ی وجود گروهی از افراد با تجربه و متمرکز بر طراحی نورپردازی را در کنار گروه معمار تعیین می‌کنند. تعامل تیم مهندسی معماری و مهندسی روشنایی منجر به نتیجه‌ی قابل قبول پروژه و جلوگیری از هدر رفت زمان و هزینه‌های اضافی می‌شود.

گروه مهندسی طراحی نورپردازی و روشنایی نور و هنر در راستای نیل به اهداف ذکر شده تلاش می‌کند با انتشار مطالب کاربردی در این حوزه بتواند زبان مشترکی بین مهندسین معمار و مهندسین روشنایی برقرار کند.

 

بزرگان چه میگویند

دیدگاه لوکوبوزیه درباره‌ی نورپردازی : ”

از دیدگاه همگان نور جزء اساسی و ضروری در ساختمان است که کاربرد آن روشن کردن فضا به منظور قابل رویت ساختن آن است.

در هنر ساختمان سازی یا به عبارتی معماری، نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار، نظم فضایی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند.!

اولین وظیفه نور روشن کردن فضا و فرم های ساختمانی است با این حال نور چه طبیعی و چه مصنوعی علاوه بر کارکرد اصلی خویش می تواند نبوغ معمارانه را برجسته تر نماید، اشتباهات را بپوشاند و پنهان کند، توجه بیننده را جلب نماید یا اینکه باعث شود مکانی مقدس یا امن به نظر برسد. “

چرا به مشاوره نورپردازی قبل از اجرا آن نیاز مندیم

در اینجا به دلایلی می پردازیم که چرا به مشاوره نورپردازی قبل از اجرای نورپردازی احتیاج است


در این بخش به بررسی و تحلیل پروژه‌های شاخص معماری از بعد نورپردازی و تاثیر طراحی نور بر شاخص شدن این پروژه‌های می‌پردازیم
مشاوره نورپردازی یکی از خدمات گروه LIGHTANDART

نیاز اولیه انسان

روشنایی و نیازهای انسان از آن جهت قابل بررسی است که نیازهای انسان پیچیده است. احساسات، فعالیت ها، ادراک و سلامت ما تحت تاثیر روشنایی قرار می گیرد. یکی از اصلی ترین نیازهای انسان نیاز به دید است، زیرا تجزیه و تحلیل ما از محیط بستگی مستقیم با نور دارد. هنگامی اشیا و الگوها قابل مشاهده هستند که شخص بتواند، با استفاده از قلم خود براساس حالات چهره ی معلم که کلمات جدیدی را بیان می کند به راحتی یادداشت کند، از یک راهرو بدون برخورد با شی عبور کند، یک نقاشی را درک کند یا در رستوران احساس مطلوبی از روشنایی داشته باشد. در شکل مشخص کردیم که دید برای دید مناسب به این عوامل نیاز داریم: راندمان، نیازهای روحی، قابلیت دید، راحتی بصری، ارتباط اجتماعی، بهداشت، ایمنی و راحتی، زیبایی شناسی.

نیاز انسان در روشنایی

داشتن ایده نو نورپردازی

امروزه ما از حق انتخاب وسیعی در این زمینه برخورداریم. از یک طرف تجهیزات مورد نیاز به مقداری که بخواهید و دوست داشته باشید کوچک ساخته می شوند و به گونه ای طراحی می شوند که تقریبا اتصالات در داخل آنها پنهان شده و دیده نمی شوند و از طرف دیگر این تجهیزات در مقیاس های متفاوت دیگری می توانند در ابعاد بزرگ و به صورت اشیا دکوراتیو ساخته شده و در جای مناسب در فضای داخلی یا خارجی قرار گیرند. طراحی نورپردازی از زمانی آغاز می شود که شما (هر نظر و خواسته ای که داشته باشید) نخست یک نگاه عملی محض به فضایی که قصد تغییر آن را دارید بیندازید. در این مقاله توضیحات تکمیلی را داده ایم.

نورپردازی تجاری | چراغ خطی | چراغ ریلی

شناخت آسیب های احتمالی

امروزه چالش اصلی در نورپردازی موزه ها و گالری ها برقراری تعادل بین کیفیت نورپردازی انجام شده و میزان انرژی مصرفی سیستم نورپردازی و روشنایی نصب شده است . و برای نمایش هر یک از آثار هنری تعادلی بین قابلیت دیدن، جذابیت، معرفی اثر و حفاظت از آن باید برقرار باشد. نورپردازی در موزه ها و گالری ها باید به گونه ای باشد که نمایش خوبی از بافت، رنگ و شکل آثار داشته باشیم و قدمت تاریخی یا مدرن بودن، دوبعدی بودن ( مانند نقاشی ) یا سه بعدی بودن ( مانند مجسمه ) آثار به خوبی قابل تشخیص باشد. از بازی نور و سایه می توان برای نمایش بهتر آثار با ارزش بهره برد. پرتوهای نوری ایجاد شده در فضای تاریک شده ی یک موزه یا گالری می تواند توجه بصری بینندگان را روی آثار جلب کند. شاید برای شما جالب باشد تا این متن را کامل مطالعه کنید

نورپردازی | پروژه نورپردازی | نورپردازی موزه

افزایش راندمان فعالیت

نورپردازی با محوریت نیازهای انسان می تواند، ریتم زندگی روزانه مان را تنظیم کرده و در بهبود انگیزه افراد، رفاه و بهروری تاثیر داشته باشد. نور تاثیر شگرفی بر انسان دارد. نه تنها بینایی ما تحت تاثیر نور است، بلکه حس برانگیختگی، و فعالیت در انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. از آنجا که پاسخ های فیزیولوژیکی بدن ما بستگی به ویژگی های نور مصنوعی از جمله طیف رنگ، شدت و مدت زمان دارد، هنگامیکه بیشتر تحت تابش نورهای مصنوعی باشیم این تاثیرات نمود بیشتری دارند.
نورپردازی با محوریت نیازهای انسان می تواند ریتم زندگی شبانه روزی ما را بهبود دهد، به افزایش تمرکز و پیشگیری از اختلال های خواب ما کمک کرده و در نتیجه به بهبود کلی رفاه زندگی ما منجر شود. نوآوری های اخیر حاصل شده در صنعت روشنایی که بر اساس دانش نوین تاثیرات بیولوژیکی نور به وجود آمده اند، می توانند اهداف فوق را محقق سازند. با معرفی تکنولوژی جدید ال ای دی ها و با استفاده از سیستم های پیشرفته کنترل نور و قابلیت های تنظیم این منابع نوری می توان شیوه ای کارآمد در بهره وری انرژی مطرح کرد. سیستم های جدید و هوشمند می توانند با امکانات گسترده ی خود، قابلیت های کنترلی بهتری در اختیارمان قرار بدهند.

Human_Centric_Lighting_LightingENG
نور و معماری | معماری | نورپردازی | روشنایی | طراحی نورپردازی | مهندسی روشنایی | مهندسی نورپردازی | نور در معماری
نور و معماری | معماری | نورپردازی | روشنایی | طراحی نورپردازی | مهندسی روشنایی | مهندسی نورپردازی | نور در معماری
نور و معماری | معماری | نورپردازی | روشنایی | طراحی نورپردازی | مهندسی روشنایی | مهندسی نورپردازی | نور در معماری
[تعداد: 8    میانگین: 5/5]