۱۰ اتفاق مهم صنعت روشنایی و نورپردازی در سال ۲۰۱۹

 

چه چیزهایی صنعت روشنایی و نورپردازی در سال ۲۰۱۹ بیشترین اهمیت را دارد

مواردی که در سالهای اخیر در این صنعت مهم بوده در سال جدید (۲۰۱۹) نیز دارای اهمیت خواهد بود، زیرا فضای دیجیتال برای بعضی از شرکت ها چالش ایجاد می کند و برای بعضی دیگر یک فرصت خواهد بود. این فرصت به ویژه برای شرکتهایی به وجود می آید که قابلیت ایجاد یک تجربه مثبت و یکپارچه از فضای دیجیتال را برای مشتری دارا می باشند.

 

شکسته شدن زنجیره تامین کالا  در صنعت روشنایی و نورپردازی در سال ۲۰۱۹

زنجیره تامین کالا برای مشتری که شامل مشتری- شرکت سازنده کالا- عمده فروش و پیمانکار است برای همه شناخته شده است. اما با خرید مستقیم از شرکتهایی نظیر Amazon و پیمانکاران جزء که معمولا شامل تخفیف هایی از شرکتهای تولید کننده هم می شود، پیچیدگی زنجیره سنتی تامین و فروش بیشتر از گذشته می گردد. این مورد با اتفاقات سیاسی نظیر برگزیت (Brexit)  تشدید می شود.

 

انتقال داده از طریق خطوط انتقال قدرت به جریان اصلی تبدیل خواهد شد

پیاده سازی انتقال داده از طریق خطوط انتقال قدرت -که یک تکنولوژی پیچیده ابداع شده در دهه ۷۰ میلادی است- یک پیشرفت غیرمنتظره در کنترل نورپردازی در سال جدید خواهد بود. این تکنولوژی در بسیاری از سطوح خود قابلیت تطبیق با تکنولوژی بی سیم (wireless) را دارد و برای استفاده در فروشگاههای زنجیره ای بسیار بزرگ و صنایع غول پیکری نظیر ولوو (VOLVO) در نظر گرفته شده است.

 

ادغام شرکتها سرعت خواهد گرفت

بعد از رفع چالشهای قانونی در ماه جاری، شرکت iGuzzini مانند جواهری در تاج به گروه Fagerhult خواهد پیوست. در حالی که این یکی از جذاب ترین ادغام ها در این صنعت است مطمئنا آخرین مورد نخواهد بود. در پی کاهش جهانی قیمت منابع روشنایی، ادغام شرکتها سرعت خواهد گرفت.

 

استفاده از مش بلوتوث توسعه پیدا خواهد کرد (مش بلوتوث یک شبکه زنجیره ای بر مبنای پروتکل بلوتوث است)

بلوتوث بزرگترین ابزارجدید درجهان کنترل روشنایی و نورپردازی است و فناوری مش (شبکه زنجیره ای) در بلوتوث قابلیت کنترل شبکه های بزرگ روشنایی را به کاربر می دهد. آشنایی عمومی با بلوتوث، قدرت برند آن و ماهیت پروتکل باز (open source) این فناوری، باعث رشد سریع استفاده از آن برای کنترل روشنایی و نورپردازی است.

 

واقعیت مجازی  به عنوان یک ابزار طراحی به کار گرفته خواهد شد

واقعیت مجازی ممکن است به عنوان یک سرگرمی در ایام تعطیلات نظیر کریسمس مورد استفاده قرار گیرد اما انتظار می رود که در سال ۲۰۱۹ در طراحی نورپردازی به عنوان یک ابزار کارآمد تاثیر گذار باشد. گروه های بزرگ معماری در حال حاضر از این ابزار برای هیجان زده کردن مشتریان استفاده می کنند و سرمایه گذاری بزرگی توسط شرکتها – به عنوان مثال PHILIPS – برای توسعه این ابزار طراحی و بازاریابی انجام شده است.

 

آرامش بصری اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد

در سال های گذشته با توجه به اهمیتی که به کاهش مصرف انرژی در LED ها داده می شد مواردی نظیر خیرگی منابع روشنایی و سو سو زدن (Flicker) آنها کمتر مورد توجه قرار می گرفت. اما انتظار می رود که آرامش بصری با افزایش تقاضا برای منابع روشنایی با دمای رنگ نور گرم و CRI (ضریب نمود رنگ) بالا ، از اهمیت بیشتری برخوردار شود.

 

استفاده از هاب های هوشمند در صنعت روشنایی و نورپردازی در سال ۲۰۱۹ متوقف خواهد شد

استفاده از قطعاتی نظیر”هاب هوشمند” و “پل هوشمند” برای اتصال چراغها به اینترنت به گذشته خواهد پیوست. به لطف تکنولوژی شرکت GE یعنی لامپها و سوییچهای C-Start این شرکت، نورپردازی به صورت مستقیم به ALEXA، Google Asistant،  Apple Homkit و حتی Siri متصل می شود.

 

کنترل کننده های خود آموز از راه می رسند

به لطف موفقیت های خیره کننده ترموستات دیجیتال NEST که در طول زمان عادت های کاربر را یاد می گیرد و تغییرات را پیش بینی می کند، کنترل بصری راه خود را به دنیای روشنایی باز خواهد کرد. شرکت HELVAR برای اولین بار بلوک های برای این سیستم به صورت Active+ ارایه کرده است اما حجم بزرگ برنامه های کاربردی (Application) ثبت شده در این زمینه نشان می دهد که کارآفرینان این کنترلرها را مهمترین پدیده در زمینه نورپردازی در آینده می دانند.

 

سبک طراحی دهه ۷۰ احیا می شود

روند اصلی در طراحی داخلی در سال ۲۰۱۹ بازگشت به مدهای دهه ۷۰ است اما با استفاده از متریالهای بهتر و رنگهای نرمتر. بنابراین انتظار می رود که طراحان محصولات روشنایی رجوعی دوباره به کاتالوگ های قدیمی شرکتهایی مثل CONCRD و IGUZZINI برای الهام گرفتن از آنها جهت طراحی محصولات داشته باشند.

 

 طراحی مدولار گسترش خواهد یافت

شانس به سازندگان چراغهای LED رو کرده است. محصولات یکپارچه و قابل انعطاف موجود عملا این سازندگان را از صحنه خارج کرده بود. اما انتظار می رود اتحادیه اروپا قوانین محیط زیستی سخت گیرانه تری وضع کند و تولید کنندگان را به استفاده از چراغ های غیر قابل انعطاف مجبور کند.

[تعداد: 2    میانگین: 5/5]
2 comments
  • n and m
    Posted on آوریل 20, 2020 at 7:23 ب.ظ

    این اتفاق ها الان افتادن؟

    Reply
    • مدیریت
      Posted on آوریل 29, 2020 at 2:20 ب.ظ

      این مقاله ترجمه از منبع معتبر هست که گزارش از کشورهای پیشرفته رو منتشر کرده

      Reply

Leave a comment