نورپردازی فرودگاه ۹ میلیارد پوندی پکن

۱۳۰۰ عدد چراغ سقفیLED ازOsram ، توسط یک سیستم هوشمند مرکزی کنترل می شوند ، که برای تکمیل نور طبیعی موجود در فرودگاه جدید Daxing  پکن در خطوط موجود در سقف خمیده قرار می گیرند.

نورپردازی قرار است نقش مهمی در تجربه مسافران فرودگاه جدید ۹ میلیارد پوندی پکن که در این ماه افتتاح می شود، بازی کند.

طراحی معماری این فرودگاه توسط گروه طراحیZaha Hadid   در لندن و با همکاری شرکت فرانسوی ADP Ingénierie، صورت گرفته است.

فرودگاه Daxingپکن بزرگترین ساختمان ترمینال فرودگاهی جهان است و سالانه پذیرای ۱۰۰ میلیون مسافر می باشد.

تیم مهندسی روشنایی این پروژه شامل Buro Happold ، Mott MacDonaldو EC Harrisبود، این تیم از نور روز و چراغ های ال ای دی سقفی بصورت یکپارچه برای ایجاد چشم نوازی و زیبایی بصری و همچنین هماهنگی با  خطوط سیال چشمگیر در فضای ۱ میلیون متر مربعی داخلی ساختمان استفاده کردند.

۱۳۰۰ عدد چراغ سقفی ال ای دی برند اسرام که با سیستم هوشمند مرکزی کنترل می گردند،  بر روی خطوط خمیده سقف برای تامین و تکمیل نور طبیعی قرار گرفته اند، این طرح نورپردازی باعث کاهش مصرف انرژی تا دو سوم نسبت به سیستم های سنتی قبلی می گردد.

Buro Happold   برای ادغام مهندسی روشنایی و معماری از نزدیک با تیم معمار همکاری کرد.

این کار باعث شد تا چندین تکنیک جانبی در طراحی گنجانده شود، از جمله استراتژی بازی نور و سایه ها ، استفاده از بازتاب نور متریال ها و چیدمان چراغ های سقفی با دقت بالا که مصرف انرژی را بهینه می کنند. این راه حل ها منجر به کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی و انتشار گاز co2  می شود.

طراحی شعاعی فرودگاه به این صورت است که یک بخش واسط مرکزی ۶ بال خمیده فرعی را به هم مرتبط می سازد. این ویژگی باعث راحتی تردد در این سازه عظیم میگردد که مسافران مسافت کمتری را برای جابه جایی بین ترمینال ها که حداکثر ۶۰۰ متر است، داشته باشند.

شرکتZaha Hadidمدعی هستند،  طرح این ساختمان که یک طرح شعاعی شش اسکله ای است که در اطراف یک فضای بزرگ در مرکز چیده شده است از اصول معماری چینی که” فضاهای بهم پیوسته در اطراف یک حیاط مرکزی” می باشد، الهام گرفته است.

طرح جامع این فرودگاه توسط شرکت مشاوره فرودگاهی شرکت ساخت و ساز فرودگاه چین با معمار اجرایی موسسه طراحی معماری پکن طراحی شده است.

به طور کلی می توان این موضوع را در نظر گرفت که همکاری تیم مهندسی نورپردازی و تیم مهندسی معماری هم به زیبایی پروژه افزوده و هم بهره وری را افزایش داده است.

این فرودگاه در تاریخ اول اکتبر (۱ October) که همزمان با روز استقلال کشور چین میباشد افتتاح گردید.

 

 

نورپردازی فرودگاه ۹ میلیارد پوندی پکن، چراغ سقفی، چراغ سقفی توکار، چراغ سقفی ال ای دی، چراغ سقفی سی او بی، نورپردازی

 

 

 

 

 

 

 

[تعداد: 7    میانگین: 5/5]
One comment
  • خواجه وند
    Posted on اکتبر 5, 2019 at 11:29 ق.ظ

    مقاله بسیار به روز و جالبی بود، ممنون از شما

    Reply

Leave a comment