۱۵ نکته برای طراحی بهترین سیستم نورپردازی و روشنایی فضاهای خارجی

۱٫ نوع مواد به کار رفته :یک روش اثبات شده برای انتخاب مواد به کار رفته در تولید چراغ های مورد استفاده در نورپردازی فضای خارجی که تاثیر زیادی خواهد گذاشت توجه به کیفیت، نگه داری و طول عمر آنهاست.

۲٫کنترل خیرگی: برای کاربران و محیط اطراف آنها آرامش بصری بسیار مهم است. خیرگی ممکن است در فواصل دور یا نزدیک به وجود آید اما با طراحی مناسب می توان آن را به حداقل رساند. در خیلی از موارد به منظور کاهش خیرگی نیاز به انتخاب موقعیت مناسب پایه چراغ ها، انتخاب لنز مناسب و شیدرهای مناسب خواهیم داشت.

۳٫ ضریب مقاومت در برابر ضربه: ضریب مقاومت در واقع نشان دهنده بیشترین میزان تحمل در برابر آسیب بر حسب انرژی ژول است. و بیشترین توجه آن بر چراغ های دفنی می باشد.

۴٫ ضریب مقاومت در رطوبت و گرد و خاک: آی پی کد در واقع درجه نفوذ پذیری را دسته بندی می کند و درجه های مختلفی بر اساس نفوذ مواد جامد، خاک و رطوبت یا آب در قسمت های مختلف مکانیکی و الکتریکی دارد. انتخاب درجه آی پی محصولات بر اساس نوع و جایی که مورد استفاده قرار می گیرند، می باشد.

۵٫ دمای محیط : باید چراغ که در نظر می گیریم مناسبترین گزینه بر اساس دمای محیط برای استفاده در آب و هوای تابستانی و آب و هوای سرد زمستان باشد. این موضوع بر روی زمان کارکرد چراغ ها و دیگر تجیزات نیز تاثیر می گذارد.

۶٫ نوع لامپ به کار رفته در چراغ : سه نوع لامپ از مناسبترین انتخاب ها برای استفاده در فضای خارجی هستند. که عبارتند از متال هالید، بخارسدیم و ال ای دی ها. ال ای دی ها با تکنولوژی جدید ساختی که دارند دارای مدت زمان کارکرد بالا و نیاز به تعمیر و نگه داری کمتر هستند. تمرکز اصلی بر شدت و مقدار نور مورد نیاز است که بدین منظور استفاده از نرم افزارهای مربوطه توصیه می گردد.

۷٫ یکنواختی روشنایی: یکنواخت بودن روشنایی باعث تامین شدن امنیت در سراسر فضا خواهد شد.

۸٫ کیفیت رنگ نور: درجه حرارت نور بر حسب کلوین اندازه گیری می شود که در واقع نشان دهنده رنگ مشخصی برای منبع نور است. بر این اساس ۵۴۰۰ کلوین را سفید سرد و ۲۷۰۰ را سفید گرم نزدیک به نور زرد در نظر می گیریم. به طور مثال اگر میزان تفکیک رنگ نور برایمان اهمیت داشته باشد استفاده از لامپ متال هالید انتخاب خوبی خواهد بود. یا در صورتی که میزان بهره وری اهمیت داشته باشد استفاده از لامپ های بخار سدیم انتخاب خوبی می توانند باشند. ال ای دی ها دارای تنوع بیشتری از رنگ نورها هستند اما باید مطمئن باشیم که از رنگ نور مناسب استفاده می کنیم.

۹٫ مقاومت در مقابل خرابکاری: انتخاب چراغ هایی که در مقابل آسیب مقاوم باشند یک راه حل مناسب برای جلوگیری از هرگونه آسیب در برابر تخریب یا تصادف خواهد بود بدین منظور توجه به ضریب مقاومت در برابر ضربه درج شده برروی چراغ انتخابی ضروری می باشد.

۱۰٫ سیستم مدیریت روشنایی: ترکیب چراغ های روشنایی خارجی با سنسورهای حرکتی می تواند امنیت فضای خارجی را افزایش دهد. این سنسورها می توانند چراغ های نصب شده را روشن و خاموش کنند زمانیکه حرکتی در محدوده ی آنها اتفاق بیفتد. این چراغ ها باید در محلی نصب شوند که دور از دسترس باشند. چراغ ها باید به صورت رو به پایین نصب شوند تا بهترین کارایی را داشته باشند. برای کاهش مصرف انرژی می توان از سیستم های کنترل روشنایی روز در نورپردازی فضای خارجی استفاده نمود.

۱۱٫ تعمیر و نگه داری چراغ ها: چراغ هایی که در نورپردازی فضای خارجی استفاده می شوند، همیشه به راحتی قابل دسترس نیستند. بنابراین باید از مناسب بودن راه حل ارائه شده مطمئن باشیم. تمرکز بر تعمیر و نگه داری آسان تر مانند اتصالات سریع، طول عمر بالای منابع نوری استفاده شده و کیفیت بالای جنس قطعات استفاده شده در چراغ ها است.

۱۲٫ بهره وری سیستم روشنایی: به منظور بالا بردن بهره وری سیستم روشنایی یک راه حل مناسب محاسبه دقیق میزان مصرف انرژی برحسب لومن بر وات سیستم روشنایی خواهد بود.

۱۳٫ طراحی معماری سیستم روشنایی: انتخاب چراغ ها در نورپردازی فضای خارجی از نظر دمای رنگ نور منبع نوری مورد استفاده و نوع آن در زیبایی و هماهنگی سیستم با محیط بسیار تاثیر گذار می باشد. در واقع باید هماهنگی مناسبی بین سیستم روشنایی و محیط اطراف آن بر قرار باشد.

۱۴٫ آلودگی نوری: آلودگی نوری در واقع میزان نور بیش از حد استانداردی است که ممکن است سیستم روشنایی تولید کند. بنابراین باید مطمئن باشیم نورپردازی فضای خارجی مناسب و بدون آلودگی در نظر گرفته باشیم.

۱۵٫ نورپردازی پویا و قابل برنامه ریزی: نورپردازی پویا به معنای نورپردازی است که در آن بتوان قدرت و رنگ نور منابع نوری را تغییر دهیم. می توان در این سیستم برای فضاهای مختلف براساس ویژگی های آنها سیستم روشنایی را کنترل کرد و سناریوهای مختلفی تعریف نمود مانند تغییر سطح روشنایی بر اساس ریتم روشنایی روز.  بنابراین اگر طراحی نورپردازی پویا است باید تجهیزات را بر این اساس انتخاب کنیم.

 

 

 

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

Leave a comment