اهمیت نورپردازی برای طراحی معماری شما

روشنایی و نورپردازی تاثیر زیادی بر روی اطاق‌های خانه‌ی شما یا فضاهای مختلف دفترکار شما دارد. یک اطاق زیبا متاثر از نورپردازی نامناسب می تواند زشت به نظر برسد یا برعکس یک اطاق نه چندان زیبا می‌تواند به لطف نورپردازی مناسب زیبا به نظر برسد .

در سال‌های اخیر مبحث نور، نورپردازی و طراحی نورپردازی برای طراحان و همچنین معماران مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل اصلی این موضوع رشد فزاینده‌ی این موضوع است که معماری مدرن متفکرتر شده و به طور گسترده تری از فرم ها استفاده می کند، و این موضوع نیاز به نورپردازی در معماری را بیش از پیش مطرح می کند.

مفاهیم پایه‌ای نورپردازی و روشنایی ممکن همچنان در معماری سنتی کاربرد داشته باشند، اما تغییراتی که در معماری مدرن شاهد آن هستیم نیازمند ویژگی های متنوع و متمایز از نورپردازی است.

به دلیل آنکه منابع نور و تکنیک‌های نورپردازی امروز بسیار وسیع شده‌اند، اجرای ایده‌های نورپردازی برای طراحی های معماری مختلف قابل اجرا هستند.

نیاز یک معمار تجهیزات نورپردازی نیستند، بلکه نور، اتمسفر و آسایش است. بنابراین تجهیزات نورپردازی باید تا حد امکان مینیمال بوده و در پس زمینه‌ی معماری حضور داشته باشد و تاثیر نور بر فرم های معماری نمایان گردند. نه خود چراغ ها !

موفقیت المان نورپردازی در طرح معماری شما بستگی به دانش و آگاهی درباره‌ی محصولات، فن آوری‌های نوین و درک تاثیر نور دارد.

نورپردازی خوب اثرات مثبتی را برای بهبود کیفیت زندگی به ارمغان می‌آورد و می تواند بر راحتی، بهره‌وری و حتی سلامت انسان اثر بگذارد.  به طور میانگین ۲۰% از هزینه‌های یک ساختمان صرف روشنایی آن می‌شود. این عدد را نادیده نگیرید، می‌توان با در نظرگرفتن طرح روشنایی مناسب این شاخص را تا حد قابل قبولی بهینه کنید.

نورپردازی در معماری

کیفیت نورپردازی خوب براساس تعادل بین سه عامل تعیین می شود

  • نیازهای انسان
  • توجه به ویژگی‌های معماری
  • بهره‌وری انرژی

 

نیازهای انسان

تاثیر کیفیت نورپردازی در یک ساختمان برافراد بارها ثابت شده است. بنابراین می توان عنوان کرد میزان رضایت و به تبع آن بهره‌وری یک کارمند در محیط اداری تحت تاثیر مثبت یک طرح نورپردازی مناسب است. مدیران و صاحبان مشاغل می توانند با طرح نورپردازی اصولی و استاندارد علاوه بر کاهش هزینه و ایجاد ارزش افزوده از روشنایی مناسبی نیز بهره ببرند.

جذب شدن افراد به مراکز تجاری، پارک‌ها و لندمارک ها یک راز نیست!  نورپردازی خوب شرایط و جو مطلوبی را ایجاد می‌کند و تا حد زیادی احساس آرامش و رفاه را برای افراد به وجود می‌آورد.

نورپردازی در معماری

توجه به ویژگی‌های معماری

تحولات در تکنیک ها و تکنولوژی ها، نقش یک متخصص نورپردازی یا طراح روشنایی را برای موفقیت یک طرح معماری حیاتی ساخته است. امکانات و ویژگی‌های نوآورانه در پروژه‌های معماری نا محدود هستند. بنابراین یکپارچگی طرح معماری مدرن و نورپردازی نیازمند دانش به روز و آگاهانه است، و طرح نورپردازی به المانی خلاق از معماری مدرن تبدیل شده است.

هدف اصلی نورپردازی در طراحی معماری نمایش اشکال، فرم ها و رنگ ها براساس کانسپت است.

نورپردازی در معماری

بهره‌وری انرژی

همه می دانیم که هزینه‌های انرژی و بهره‌وری امروز از هر زمان دیگری مهمتر است. براین اساس در هر پروژه باید طراحی برمبنای بهترین عملکرد و مصرف بهینه‌ی انرژی باشد. کنترل سیستم نورپردازی و روشنایی گامی موثر در راستای اهداف ذکر شده است. برای مثال می توان با استفاده از دیمرها و کنترلرهای هوشمند مدرن یک فضا را براساس کاربری که نیاز داریم، روشن کنیم. همچنین ادغام شدن سیستم نورپردازی با سایر سیستم ها مانند تهویه مطبوع و … می تواند کمک شایانی به اهداف فوق کند.

 

ترجمه شده از سایت کرون

[تعداد: 5    میانگین: 4.8/5]
One comment
  • ali alabbas
    Posted on دسامبر 6, 2020 at 7:33 ق.ظ

    ممنونم از مقاله مفید شما
    نور جز مهمترین آیتم در معماری میباشد. اگر نور نباشد هیچ رنگی هم وجود ندارد.

    Reply

Leave a comment