بررسی ریسه استریپ ها

به طور کلی، ریسه ها به دو منظور استفاده می شوند: ۱ تامین روشنایی عمومی : برای ارائه نور اضافی در فضا، ۲ تزئینی یا دکوراتیو : که در آن شما می خواهید ظاهر بصری فضا را بهبود ببخشید. در این مقاله بررسی ریسه استریپ ها، ابتدا تمرکز ما بر روی این دو استفاده رایج از ریسه های LED و سپس انتخاب آنها از نظر خروجی شار نوری در هر متر یا بهترین رندر رنگ است.

برخی از ریسه های LED، نور بیشتری را در هر متر نسبت به یک لامپ فلورسنت تولید می کنند. میزان روشنایی واقعی به دست آمده می تواند حتی بیشتر باشد، زیرا نور ریسه در یک جهت (تقریبا۱۸۰ درجه)، به جای روشنایی ۳۶۰ درجه که از یک لامپ فلورسنت تولید می شود، پخش می شود.

یک توصیه برای بررسی ریسه استریپ ها توجه به خروجی نوری بالا داشته باشید (تامین روشنایی عمومی)، ریسه ای باید انتخاب کنیدکه بیش از ۲۰۰۰ لومن را در هر متر انتشار می دهد. البته خروجی بالاتر به معنای مصرف بیشتر انرژی است. برخی از ریسه ها که ۳۰۰۰ لومن در متر را منتشر می کنند،  بیش از ۳۰ وات را به ازای هر متر مصرف می کنند.

با این حال، شما باید در مورد محل نصب ریسه هایLED  فکر کنید. چرا که چراغ های LED دمای بالا را دوست ندارند. بنابراین ریسه باید به یک انتقال دهنده گرمایی (heat sink ) خوب مانند یک اکسترود آلومینیوم به شکل U ثابت شود.

ریسه های با توان مصرفی پایین و یا خروجی نور(شار نوری) کم پایداری حرارتی بالاتری داشته و نیاز به دفع حرارت ندارند. در انتخاب و استفاده از ریسه های LED توصیه های سازنده (تامین کننده) باید رعایت شود.

به خاطر داشته باشید ریسه های  LED با رنگ نور سفید ( cool color temperature led ) خروجی نوری بیشتری در هر متر ( لومن بر متر) نسبت به بقیه دارند. اما باید به این نکته توجه داشت که محیط های کم نور و یا دارای افت نوری، نور سفید می تواند خسته کننده و تیره باشد.

 

برای فضاهای فروشگاهی، درمانی، پذیرایی و مسکونی، ضریب نمود رنگ (میزان تشخیص رنگ اجسام نسبت به رنگ واقعی آن) معمولا مهمتر از شدت نور خروجی است.

به طور کلی اگر تمایل دارید کیفیت نور بهتری را به دست آورید برای فضاهای داخلی، شما باید ریسه های LED با ضریب نمود رنگ(CRI)، بیشتر از ۸۰ استفاده کنید. بعضی از طراحان داخلی و کارشناسان روشنایی، از میزان زیادی از نور قرمز LED ها استفاده می کنند، زیرا باعث می شود پوست افراد بهتر دیده شود. برای بررسی این موضوع می توانید میزان استفاده از نور قرمز (با نماد  R9) در صحفه مشخصات فنی LED را مطالعه کنید. مقدار بالاتر به معنی قرمزتر است.

دمای رنگ نور ، “گرم” یا “سرد” بودن ظاهری نور را مشخص می کند. دمای رنگ گرمتر، مانند ۲۷۰۰K یا ۳۰۰۰K(کلوین) ، برای مکانهای مسکونی و نور کم بسیار مناسب است. اما اگر شما شبیه نور روز یا  نور ورودی از پنجره یا فضای بیرون به داخل را می خواهید ، دمای رنگ نور ۶۰۰۰K بیشتر قابل قبول است.

برای بررسی ریسه استریپ ها و انتخاب یک ریسه LED مناسب، باید از اطلاعات فنی محصول و آزمایش نمونه ریسه در محیط واقعی استفاده نمایید.

اگر ریسه LED زیادی نیاز دارید حتما از ریسه ای انتخاب کنید که علاوه بر کیفیت،  بازده نوری (لومن بر متر lm/m) بالاتری داشته باشد. ریسه های با بازده پایین اغلب بی کیفیت میباشند. در ضمن باید اطمینان حاصل کنید که از درایور(منبع تغذیه) مناسب با ضریب قدرت (power factor) بالا استفاده شده باشد.

تامین کنندگان ریسه ها را معمولا در دو مدل شار نوری بالا و یا ضریب نمود رنگ بالا تولید می کنند. برخی نیز هر دو مورد را در یک ریسه ارایه می دهند. نکته نهایی این که فاصله بین چیپ های LED را بررسی کنید. فاصله کمتر، خطوط نور یکنواخت تری دارد. ( برای اطاعات بیشتر در این زمینه کلیک کنید )

 

LEDLine Pro

این مدل از ریسه ها بسیار مفید هستند. چون ترکیب راندمان(۲۴۰۰lm/m) و ضریب نمود رنگ(cri>90) بالا را با هم دارند یکی از کاربردهای اصلی این نوع ریسه در فروشگاه ها و مراکز تجاری کوچک می باشد با طیف رنگ نور ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلوین. همچنین انواع دیفیوزر(پخش کننده نور)، تنظیمات میزان نور و تجهیزات مختلف نصب برای ریسه ای با عرض ۱۲ میلیمتر و توان مصرفی ۲۲ وات( در متر ) موجود می باشد.این مدل ریسه LED بسیار کاربردی و متداول می باشد.

روشنایی، نورپردازی، شرکت نورپردازی، چراغ خطی، منبع نور، ریسه استریپ، ریسه ال ای دی ، ال ای دی ، ریسه ال ای دی

 

Hi_Line high efficiency HEB

این مدل از ریسه ها با راندمان بالا معرفی شده اند. بیشتر از ۲۸۵۰ لومن در متر با توان تقریبی ۵/۱۴ وات برای دمای رنگ ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین. و کمی بیشتر از این برای رنگ نور های ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کلوین. بازده نوری این ریسه ۱۶۰ لومن بر متر است(۱۶۰lm/m) . درجه حفاظت این ریسه ip00 است.

روشنایی، نورپردازی، شرکت نورپردازی، چراغ خطی، منبع نور، ریسه استریپ، ریسه ال ای دی ، ال ای دی ، ریسه ال ای دی

 

iGuzzini Underscore 15

این ریسه در غلاف انعطاف پذیر سیلیکونی شفاف و با سطح مقطع مستطیل شکل ارایه می گردد. این محافظت اضافی باعث می شود ریسه ای با درجه حفاظت ip65 داشته باشیم. ریسه در  مقابل گرد و غبار و رطوبت محیط اطراف خود حفاظت شده است. شرکت iGuzzini  توصیه می کند که ریسه را بر روی پروفیل آلومینیومی یا کانال با حداقل عرض۱۵mm نصب شود.

روشنایی، نورپردازی، شرکت نورپردازی، چراغ خطی، منبع نور، ریسه استریپ، ریسه ال ای دی ، ال ای دی ، ریسه ال ای دی

ریسه خطی(LED یکپارچه)

این نوار Spotless (یکپارچه) نامیده می شود چرا که LED ها بسیار نزدیک به یکدیگر هستند، فقط ۳ میلی متر از یکدیگر فاصله دارند و به همین ترتیب یک خط مستمر نور بدون هیچ نقاط روشن و یا سایه تولید می کنند. این ریسه در رنگ نور ۴۰۰۰ کلوین با شار نوری ۱۵۵۰لومن و CRI>90 ارایه می شود. نقاط برش(جداسازی ریسه از هم)  تنها ۲۰ میلی متر فاصله دارند، بنابراین می توانید ریسه را تقریبا دقیقا مطابق با موقعیت خود بدون سایه در ابتدا و انتهای آن قرار دهید.

روشنایی، نورپردازی، شرکت نورپردازی، چراغ خطی، منبع نور، ریسه استریپ، ریسه ال ای دی ، ال ای دی ، ریسه ال ای دی

 

LED-Flex Lumen Line 240

چه چیزی این نوار را متفاوت از رقبایشان می سازد؟ شاخص نمود رنگ بسیار بالا ، CRI>97  است. همچنین در رنگ نور ۲۱۰۰K و ۲۳۰۰K (بسیار گرم) و همچنین ۲۷۰۰K، ۳۰۰۰K، ۴۰۰۰K و ۶۰۰۰K موجود است. بسته به دمای رنگ، می توانید به ۱۸۴۵ لومن در متر برسید. در این مدل، ریسه ۲۴۰ LED در هر متر وجود دارد و بنابراین اثر نور بسیار زیادی دارد.

بررسی ریسه استریپ ها ، روشنایی، نورپردازی، شرکت نورپردازی، چراغ خطی، منبع نور، ریسه استریپ، ریسه ال ای دی ، ال ای دی ، ریسه ال ای دی

 

Led Linear Nexus LD 40

ریسه LD40 بالاترین خروجی شار نوری را دارد و به همین علت قویترین ریسه در سری ریسه های خطی NEXUS می باشد میزان توان مصرفی ریسه ۴۰ وات در متر و شار نوری آن ۴۵۰۰ لومن در رنگ نور ۳۰۰۰کلوین می باشد. شما می توانید یک خروجی نور (شار نوری)حتی بالاتر با نسخه های رنگ نوری سردتر به دست آورید. همه اینها با CRI بزرگتر از  ۹۵ در سراسر طیف وسیع رنگ نور( از ۲۲۰۰K تا ۵۰۰۰K) ارایه می گردد. همچنین شاخص نور قرمز قوی (R9) دارد. دلیل اصلی چنین خروجی شار نوری بالا در ریسه های خطی (نورپیوسته)، هدایت حرارتی فوق العاده خوب دمای اتصال تراشه LED و دفع حرارتی مناسب توسط پروفیل متصل شده به ریسه می باشد که عمر مفیدی تا ۰۰۰/۶۰ ساعت ارایه می دهد.

بررسی ریسه استریپ ها ، روشنایی، نورپردازی، شرکت نورپردازی، چراغ خطی، منبع نور، ریسه استریپ، ریسه ال ای دی ، ال ای دی ، ریسه ال ای دی

OSRAM LF 3000

Osram  طیف وسیعی از ریسه ها را در اختیار شما قرار می دهد تا به راحتی در مورد هر کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مواردی که ما در اینجا انتخاب کردیم ترکیبی غیر معمول از ۲۰۰۰K واقعا گرم است و در عین حال شار نوری  ۲۵۰۰lm / m در توان ۲۹وات تولید می کند. شاخص نمود رنگ در این نوار بیش از ۸۰ است، اما بسیاری از نسخه های دیگر با خروجی بالاتر، ۳۰۰۰ lm / m و  CRI بالاتر در دسترس هستند.

بررسی ریسه استریپ ها ، روشنایی، نورپردازی، شرکت نورپردازی، چراغ خطی، منبع نور، ریسه استریپ، ریسه ال ای دی ، ال ای دی ، ریسه ال ای دی

OVERLED FLEX 605

ما این ریسه را بررسی کردیم زیرا از چیپ Seoul Semiconductor Sunlike استفاده می کند. این تراشه ادعا دارد که ویژگی های طیفی نزدیک به نور روز را تولید می کند و به همین ترتیب می تواند در کاربردهای روشنایی اصلی و روزانه مردم استفاده شود. دارای CRI بزرگتر از ۹۵ و وفاداری رنگ TM-30 96 است. بسته به دمای رنگ آن، ریسه به طور معمول ۱۲۵۰ لومن / متر تولید می کند. یک ویژگی جالب از ساخت آن این است که PCB با طلا پوشیده شده است. آنها ادعا می کنند این کار باعث می شود که ریسه به رطوبت و سایر شرایط محیطی نامطلوب محافظت شود.

 

Teucer LST-6HL

انتخاب این ریسه به این دلیل بود که بیشترین شار نوری خروجی که ما دیده ایم را تولید می کند. مدل ۲۷۰۰کلوین آن ۳۰۰۰لومن و مدل ۴۰۰۰کلوین تا ۳۳۸۰ لومن در متر شار نوری خروجی دارد. همچنین ضریب نمود رنگ در این ریسه بیش از ۸۰ می باشد.

بررسی ریسه استریپ ها ، روشنایی، نورپردازی، شرکت نورپردازی، چراغ خطی، منبع نور، ریسه استریپ، ریسه ال ای دی ، ال ای دی ، ریسه ال ای دی

Xicato XLT Artist series

Xicato برای ریسه هایی با ضریب نمود رنگ بالا مشهور است و این شرکت اخیرا یک ریسه LED با رنگ نورهای مختلف با CTI   یکسان تولید کرده است. CRI>90  در تمام دمای رنگ  های ۲۷۰۰K، ۳۰۰۰K، ۳۵۰۰K و ۴۰۰۰K دارد. مقدار R9 95 است و هیچ یک از ۱۴ مقدار CIE Ra کمتر از این نیست. اگر از سیستم TM30 آمریکایی استفاده می کنید، این نوار یک رنگ ۹۵ و رنگی از ۱۰۲ دارد. این به این معنی است که رندر رنگ در مورد همان اندازه کامل است که می توانید دریافت کنید. این طیف از نوار ها ۷۲۰ lm / m است و دارای ۷٫۲W / m می باشد. تضمین پنج ساله نیز شامل هر گونه تغییر در تغییر رنگ می شود.

بررسی ریسه استریپ ها ، روشنایی، نورپردازی، شرکت نورپردازی، چراغ خطی، منبع نور، ریسه استریپ، ریسه ال ای دی ، ال ای دی ، ریسه ال ای دی

 

برای بررسی محصولات ارائه شده توسط گروه روشنایی نور و هنر روی این بخش کلیک کنید.

 

 

[تعداد: 4    میانگین: 4.3/5]
2 comments
  • فرزاد انصاری
    Posted on مارس 10, 2019 at 4:03 ق.ظ

    ممنون از اطلاعات بروز سایت. موفق باشید.

    Reply
  • ريسه، لامپ و چراغ
    Posted on سپتامبر 23, 2019 at 4:14 ق.ظ

    سلام سایت زیبا و قشنگی دارین ممنون میشم اگراز سایت من هم دیدن فرمایید و نظر دهید

    Reply

Leave a comment