نورپردازی ساختمان Urban GEM

نورپردازی ساختمان Urban GEM | نورپردازی معماری | نور در معماری | معماری نور | طراحی نورپردازی

تصویر ۱- سالن تئاتر Daryl Roth در گوشه میدان Union با نورپردازی جدید اجرا شده

طراحی نورپردازی انجام شده توسط کلاین بتریدج برنشتاین (Cline Bettridge Bernstein) بنای شاخص شهری موجود در گوشه میدان اتحاد نیویورک را به یک نقطه مرجع برای محیط و فضای شهر تبدیل کرده است.

امروزه تبدیل شدن به یک طراح نورپردازی کار ساده ای نیست.کافی است که این موضوع را از فرانچسکا بتریدج مدیر شرکت طراحی نورپردازی کلاین بتریدج برنشتاین (CBBLD) بپرسید تا داستان چگونگی اجرای نورپردازی نمای سالن تاتر Daryl Roth  را برای شما تعریف کند. مثل گربه ای که نه جان دارد(!) اجرای این پروژه بیشتر از ۵ سال طول کشید (تا آگوست ۲۰۱۵)  در حالی که هرگونه چالش طبیعی و غیرطبیعی که بتوان فکر کرد در سر راه اجرای این پروژه وجود داشت.موانع بسیاری نظیر تغییر شرکت همکار سازنده تجهیزات روشنایی، تحولات تکنولوژیکی، وضعیت فاجعه بار آب و هوایی(وقوع طوفان شن)، بار هزینه های اضافی به وجود آمده و مشکلات موجود در هنگام نصب چراغها و تجهیزات و سایر مشکلات فنی نظیر آن در سر راه نهایی شدن این پروژه وجود داشت. در واقع می توان گفت این پروژه تنها با ارایه راه حل های خاص و سفارشی برای پروژه و استقامت و سرسختی بتریدج و تیم او به سرانجام رسید. به گفته خود این کاری بود که با عشق انجام شد و در زندگی حرفه ای او بی مانند بود.در واقع بیش از سی سال تجربه او در طراحی روشنایی و اجرای پروژه ها به او در مذاکره با کارفرما و سازندگان تجهیزات کمک کرد تا یکپارچگی پروژه را حفظ کند.

نورپردازی ساختمان Urban GEM | نورپردازی معماری | نور در معماری | معماری نور | طراحی نورپردازی

تصویر شماره ۲- نمای قدیمی ساختمان بانک که بعدا به تئاتر تغییر کاربری داده شد

پروژه زمانی شروع شد که استیون راث به نمایندگی از همسرش داریل راث (تهیه کننده تاتر و برنده جایزه Tony که مجموعه ساختمان مورد نظر به نام اون نام گذاری شده است) نورپردازی این ساختمان و سالن تاتر خارج از برادوی (Broadway) را به بتریدج پیشنهاد داد.این ساختمان در ضلع شرقی خیابان پانزدهم و میدان Union مشرف بر پارک میدان Union واقع است و قبلا یک بانک در آن وجود داشته است. در سال ۱۹۹۶ این ساختمان به سالن تاتر تغییر کاربری داده شد و تغییرات و نوسازی در آن انجام شد تا سه سالن اجرای تاتر در آن ساخته شود اما هیچگونه پیش بینی نورپردازی بیرون و نما برای آن در نظر گرفته نشد

در واقع هیچگاه بیرون ساختمان روشن نشده بود. در ابتدا کارفرمایان فقط در نظر داشتند که جزییات معماری کلاسیک نمای بیرونی ساختمان را روشن کنند اما ساخت مدلی کامل از ساختمان در جولای ۲۰۱۱ به آنها نشان داد که نمی توانند به تاثیر و افکت مناسب در این حالت دست یابند. در نتیجه تصمیم گرفتند که کل نمای بیرون ساختمان را روشن کنند تا طرحی درخور ساختمان تاتر و ایجاد حس بر انگیختگی و دعوت به ویژه در زمان اجرای برنامه داشته باشند. همزمان آنها می خواستند که ساختمان مانند یک جاذبه شهری و مرکز توجه، در محله شلوغ تجاری و مسکونی و دارای خطوط مختلف حمل و نقل عمومی و فضای سبز که در آن واقع شده ، نمود پیدا کند.

برای شروع “بتریدج” و تیم او یک بررسی تاریخی در مورد بنا انجام دادند تا تاریخچه بنا و شکل کلی نور نمای بیرونی آن در گذشته را به دست آورند. تکامل نورپردازی نما کاملا منطبق منابع نوری موجود بوده است و از زمانی شروع شد که معماران سعی در نورپردازی به جهت شاخص کردن بناهای تاریخی اوایل قرن نوزدهم و آسمان خراش های جدید کردند. در ابتدا روشن کردن فرم کلی بنا با استفاده از لامپهای التهابی (رشته ای) مد نظر بوده است و سپس استراتژی قالب نورپردازی نما با استفاده از حجم نور ناشی از منابع التهابی با توان بالا و لامپهای تخلیه الکتریکی در گاز که در پایه ساختمان قرار  می گرفتند، بوده است. از زمانی که دستورالعملهایی مبنی بر عقب نشینی تجهیزات ساختمانها و ایجاد محلهای امن برای عبور و مرور شهروندان مورد توجه قرار گرفت طراحان شروع به استفاده از جان پناه و تاج ساختمانها برای نصب تجهیزات نورپردازی کردند. با ظهور سقف های درخشان، در معماری مدرن، روشنایی بیرونی وابسته به داخل بنا شد به این صورت که برای درخشان دیده شدن بیرون بنا، نور از داخل بنا تابیده شد که به عنوان مثال می توان به ساختمان Seagram در نیویورک اشاره کرد.

نورپردازی ساختمان Urban GEM | نورپردازی معماری | نور در معماری | معماری نور | طراحی نورپردازی

تصویر شماره ۳- وضعیت روشنایی و نورپردازی نمای ساختمان تئاتر قبل از اجرای طرح جدید

بر اساس این اطلاعات، تیم طراحی یک بررسی برای گزینه های موجود و هزینه ها انجام داد. در ابتدا شرکت شروع به تهیه ی  اطلاعات پایه ای و نقشه ها برای پروژه کرد. در تحقیقات فقط یک سند از سازه ی بنا در گذشته موجود بود. بر اساس این سند و اندازه گیری های انجام شده در محل پروژه، گروه طراح یک مجموعه از نقشه های اتوکد از ساختمان تهیه کردند تا در طراحی و مدلسازی نورپردازی برای ارایه به کارفرما و کمیسیون حفاظت از آثار شاخص شهری نیویورک (LPC ) از آن استفاده نمایند.

تیم طراح پروژه در فاز طراحی گزینه های متعددی را مورد بررسی قرار دادند. در مطالعات اولیه امکان نصب پرژکتورهای متال هالید بر روی پایه در سرتاسر سمت شرقی میدان Union برای تاباندن بر روی نمای ساختمان بررسی شد.در گام دوم گروه طراحی به این نتیجه رسید که استفاده از پرژکتورهای متال هالید نصب شده بر روی پایه در تقاطع خیابان پانزدهم و شرق میدان Union بسیار بهتر از نصب آنها در تراس و بام ساختمان روبروی تئاتر در سرتاسر طول خیابان پانزدهم است. البته در هر دو حالت ساختمان روشن شده به صورت مسطح دیده می شد(حجم به خوبی نمایش داده نمیشد)

نورپردازی ساختمان Urban GEM | نورپردازی معماری | نور در معماری | معماری نور | طراحی نورپردازی

تصویر شماره ۴ – شبیه سازی نورپردازی نمای ساختمان با استفاده از پروژکتورهای متال هالید نصب شده روی پایه در میدان Union

نورپردازی ساختمان Urban GEM | نورپردازی معماری | نور در معماری | معماری نور | طراحی نورپردازی

تصویر شماره ۵ – شبیه سازی نورپردازی نمای ساختمان با استفاده از پروژکتورهای متال هالید نصب شده در تراس و بام خانه های خیابان پانزدهم

 

در گام سوم تیم طراحی امکان اضافه کردن تجهیزات و پایه های نصب چراغ به صورت مستقیم به خود ساختمان تئاتر را بررسی کردند. چراغهای خطی LED با پخش نور یکنواخت غیر مستقیم که دارای قابلیت تنظیم شدت نور هستند می توانستند بر روی این پایه ها در گچبری تاج نمای ساختمان نصب شوند. البته در این حالت همه جای نما به صورت مساوی روشن نمی شد. شبیه سازی های انجام شده نشان داد که استفاده از این روش نه تنها مقدار مناسبی روشنایی فراهم می کند بلکه کمک می کند که طراح بتواند نور را به قسمتهای مورد نظر خود در نما بتاباند. این به معنی رسیدن به کنتراست مناسب در سرتاسر نما و در عین حال روشن کردن و مشخص تر کردن جزییات برجسته معماری ساختمان است. در عین حال این روش باعث به حداقل رسیدن تابش نور به پیاده روهای خیابان و جلوگیری از نشت نور به ساختمان های و پارک مجاور می شد.

نورپردازی ساختمان Urban GEM | نورپردازی معماری | نور در معماری | معماری نور | طراحی نورپردازی

تصویر شماره ۶ – شبیه سازی نورپردازی نمای ساختمان با استفاده از چراغ های خطی LED  نصب شده بر روی پایه های متصل به تاج ساختمان

 

بعد از موافقت کارفرما باطرح؛ حالا زمان کسب موافقت LPC رسیده بود. به دلیل شاخص بودن ساختمان در منظر شهری، تیم طراحی تلاش کرد تا نشان بدهد که طراحی نورپردازی در نظر گرفته شده  می تواند بدون تغییر در نمای ساختمان و تاثیر بصری در معماری آن اجرا شود. البته پیچیدگی کار و عدم حضور معمار و پیمانکار در پروژه شرکت را به این نتیجه رساند که ارایه طرح را خودشان باید به عهده بگیرند. به گفته “بتریدج” طراحان نورپردازی همواره با مشکلات جدید بسیاری روبرو می شوند که این معمولا به دلیل عدم وجود تیم طراح معماری قبلی پروژه است.

در مرحله بعد، شرکت طراحی با یک تولید کننده اصلی برای ساخت تجهیزات نصب و برآورد قیمت ساخت تجهیزات ارتباط برقرار کرد.CBBLD (شرکت طراح) به کارفرما پیشنهاد ساخت یک نمونه آزمایشی در اندازه واقعی برای تست در محل پروژه ارایه کرد که مورد موافقت قرار گرفت. این نمونه ارزشمند در دسامبر ۲۰۱۲ ساخته شد. این کار نه تنها باعث شد که درستی طراحی انجام شده مورد تایید قرار بگیرد بلکه روند تایید توسط LPC را تسریع کرد. با مشخص شدن برآورد قیمت تجهیزات و تایید کارفرما، حالا شرکت آماده بود که یک گام به جلو برود و این دقیقا زمانی بود که یک فاجعه اتفاق افتاد!

نورپردازی ساختمان Urban GEM | نورپردازی معماری | نور در معماری | معماری نور | طراحی نورپردازی

تصویر شماره ۷ – نمونه واقعی ساخته شده از تجهیزات و چراغهای پروژه و تست آن در محل پروژه

هنگامی که شرکت طراح با تولید کننده برای ادامه پروژه تماس گرفت، متوجه شد که مدیریت شرکت تولید کننده بخش پروژه های خاص خود را کاملا تعطیل کرده و از پروژه نورپردازی تئاتر کناره گیری کرده است.حتی مراجعه به شرکت تولید کننده هم تاثیری در تغییر تصمیم مدیران آن نداشت. در نتیجه آنها شروع به جستجو برای پیدا کردن یک تولید کننده دیگر کردند هر چند که بخش عمده مسئولیت این اتفاق و توضیح این مورد برای کارفرما به دوش شرکت طراح افتاد.

در نهایت CBBLD موفق به پیدا کردن یک تولید کننده دیگر برای ساخت تجهیزات شد اما هنوز چالشها و پیچیدگی های بیشتری در سر راه اجرای پروژه وجود داشت. با وقوع طوفان Hurricane Sandy در ساحل شرقی نیویورک، دستورالعمل های ساخت سازه  و تجهیزات نگهدارنده برای افزایش استقامت توسط دپارتمان ساختمان سازی نیویورک تغییر کرد که این تغییرات باعث شد که نیاز به یک طراحی مهندسی جدید برای سازه ها و تجهیزات نگهدارنده چراغ ها انجام شود که وزن سازه ها را بالا می برد و در نتیجه جنس ساپورت ها و نگهدارنده ها باید از لوله توخالی فولادی به لوله های توپر فولادی تغییر می کرد.

نورپردازی ساختمان Urban GEM | نورپردازی معماری | نور در معماری | معماری نور | طراحی نورپردازی

تصویر شماره ۸– جزییات فنی پایه ها و تجهیزات نصب چراغ پروژه

وقتی بعد از اعمال این تغییرات پایه ها نصب شد تیم طراحی متوجه شد که پایه ها عقب تر از جایی که باید نصب شوند قرارگرفته اند و در نتیجه قسمتهایی از نما تحت تاثیر نور موضعی نامطلوب قرار گرفته اند. همچنین پایه های نصب به صورت ضد آب طراحی نشده بودند که لازم بود این مشکلات از طریق ساخت و نصب مجدد تجهیزات برطرف گردد. در نهایت شرکت تولید کننده تمام تغییرات و اصلاحات لازم را انجام داد.

نورپردازی ساختمان Urban GEM | نورپردازی معماری | نور در معماری | معماری نور | طراحی نورپردازی

تصویر شماره ۹ – پایه ها و تجهیزات نصب و چراغهای نصب شده و نحوه قرارگیری آنها

با وجود تمام این چالشها، می توان گفت که طراحی نورپردازی انجام شده و چراغها و تجهیزات سفارشی ساخته شده بسیار جالب توجه هستند. پشتکار تیم طراحی پروژه نشان داد که پیشرو بودن در هنر طراحی روشنایی و نورپردازی به چه معناست و این دقیقا همان خصوصیتی است که باعث برجسته شدن یک تیم طراحی می شود. این پروژه پیچیدگی های کار طراحی و تمام نوآوری های لازم برای اجرای یک پروژه نورپردازی را به خوبی نشان می دهد.

منبع: وبسایت  Architecture Lighting Design

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

Leave a comment