روشنایی سالن ورزشی سایپا

شرح پروژه نورپردازی :

 

 استاندارد بودن میزان روشنایی در سالنهای ورزشی به جهت حفظ سلامت ورزشکاران از اهمیت بسیاری برخوردار است. باشگاه والیبال سایپا تهران جزو باشگاهای بسیار باسابقه در سطح اول والیبال ایران است. از آنجایی که تمرینات تیم اصلی و همچنین بازیهای تدارکاتی در سالن مجموعه فرهنگی ورزشی سایپا انجام می شود ، بیشترین زمان تمرین و مسابقه در طول یک فصل در همین سالن برگزار می شود.

در ابتدا با بازدید حضوری از پروژه و اندازه گیری میزان شدت روشنایی در واحد سطح بر اساس Lux مشخص شد که در مناطقی از زمین تمرین اصلی میزان روشنایی بسیار پایین تر از سطح استاندارد می باشد که مشکلاتی را برای بازیکنان و کادر فنی ایجاد کرده است. با توجه به اهمیت تامین روشنایی مناسب، ابتدا با تهیه ابعاد و اندازه های پروژه ، یک  طراحی روشنایی تخصصی با استفاده از نرم افزار DIALUX بر اساس استانداردهای بین المللی سالن ورزشی سطح ۲ صورت پذیرفت.

طراحی در دو حالت صورت پذیرفت در حالت اول اصلاح وضعیت فعلی با وجود منابع روشنایی موجود و حداقل تغییرات ممکن مد نظر قرار گرفت. در این حالت از پروژکتورهای LED با توان ۱۵۰ و ۱۰۰ وات استفاده شد. پروژکتورها از نوع SMD بوده و محل و زاویه قرارگیری آنها محاسبه گردید. پارامترهایی نظیر خیرگی منابع روشنایی در حین تمرین با جانمایی مناسب منابع روشنایی جدید قابل اصلاح است که این مورد در طراحی در نظر گرفته شد.

در حالت دوم فرض بر این قرار گرفت که کلیه منابع روشنایی موجود با چراغهای LED مناسب جایگزین شوند تا علاوه بر تامین روشنایی استاندارد، مصرف انرژی مجموعه نیز کاهش پیدا کند. بر این اساس طراحی روشنایی انجام شد و طراحی انجام شده در دو وضعیت در قالب یک پروپوزال طراحی به مدیریت مجموعه ارایه گردید.

با توجه به انتخاب حالت اول توسط مدیریت مجموعه، اجرای پروژه در دستور کار قرار گرفت. پروژکتورهای SMD با تعداد در نظر گرفته شده در طراحی روشنایی نصب گردید و تنظیمات مرتبط با محل قرارگیری و زاویه مناسب جهت پوشش زمین تمرین و همچنین رفع خیرگی انجام شد.

پس از نصب پروژکتورها، اندازه گیری میزان شدت روشنایی در واحد سطح نشان دهنده رسیدن به مقادیر استاندارد بود تا محیط مطلوبی را برای تمرین ورزشکاران و مرور نکات تاکتیکی فراهم نماید.

نام پروژه

روشنایی سالن ورزشی سایپا

موضوع پروژه

طراحی نورپردازی | تامین تجهیزات

موقعیت جغرافیایی

تهران، خیابان شیشه مینا

کارفرما

مجموعه فرهنگی ورزشی سایپا

دسته بندی :

محصولات استفاده شده در پروژه

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]