موزه پمپ بنزین

ایده کلی نورپردازی بنا

با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی بنا و همچنین نوع کاربری آن ، نمایش زیبایی شاخصه های اصلی فضا در عین رعایت استانداردهای موجود از اهمیت بسزایی برخوردار است. در واقع ایده کلی نورپردازی بنا در نمای بیرونی، تبدیل مجموعه به یک بنای شاخص شهری (land mark) در چشم انداز شب و همچنین ایجاد حس دعوت برای افراد و رهگذران می باشد. همچنین با توجه به کاربری فضاهای داخلی به عنوان موزه، در این بخش رعایت استانداردهای نورپردازی موزه ها و نمایش اشیا و اسناد به بهترین شکل دارای اهمیت ویژه می باشد.

 

نورپردازی بیرونی

در این بخش المان اصلی  مورد تاکید برای نورپردازی شامل موارد زیر می باشد:

  • نمای بیرونی ساختمان اصلی
  • جایگاه سوختگیری
  • دیواره ها جانبی با طاقهای هلالی شکل
  • خودروی حمل سوخت

 

نمای بیرونی ساختمان اصلی:

بنای اصلی این جایگاه آجرنما (آجر بهمنی) بوده که با کاشی های هفت رنگ و معرق تزئین شده است و سر در ورودی دارای طاقی هلالی شکل می باشد. ایده نورپردازی در نظر گرفته شده برای نمای این بنا مبتنی بر نمایش قدمت بنا از طریق تاکید بر شکل کلی بنا و کاشی کاری ها و زیبایی های آن برای بازدید کنندگان می باشد.

 

جایگاه سوختگیری:

با توجه به قرار گیری خودروهای کلاسیک و پمپ های بنزین سنتی در زیر این جایگاه استفاده از نور موضعی بهترین راهکار برای نمایش المانهای اشاره شده می باشد. در این بخش نورهای موضعی با ضریب نمود رنگ بالا از زاویه های مختلف برای نمایش تاثیر گذار و سه بعدی المانها در نظر گرفته شده است.

 

دیوارهای جانبی با طاق های هلالی شکل:

از آنجایی شکل سنتی طاقهای واقع در جداره جانبی دیوارها بخشی از هویت بنا و تکمیل کننده فضای آن می باشد، نورهای ویژه ای برای این طاقها در نظر گرفته شده تا با نمایش مناسب آنها در شب، به ایجاد حس جاذبه و یکپارچگی نورپردازی مجموعه کمک نماید.

 

خودروی حمل سوخت:

برای نمایش خودروی حمل سوخت در محل قرار گیری آن، نورهای موضعی و تاکیدی به صورت رو با بالا و از روبرو در نظر گرفته شده است.

 

نورپردازی داخلی:

از آنجایی که بهترین روش در نورپردازی فضای داخلی موزه ها برای نمایش اشیا و اسناد با ارزش تاریخی نورپردازی با استفاده از سیستم نورپردازی موضعی می باشد، برای موزه پمپ بنزین نیز این روش نورپردازی در نظر گرفته شده است. با توجه به انعطاف پذیری بالا، این سیستم برای نمایش اشیا با ارزش در موزه ها گزینه مناسبی می باشد.

با توجه به موارد ذکر شده،این روش نورپردازی برای فضاهای داخلی موزه نظیر سه اتاق بنای اصلی و ساختمان کوچک ورودی که برای نمایش اسناد و اشیا مرتبط در نظر گرفته شده اند استفاده شده است.

نام پروژه

موزه پمپ بنزین

موضوع پروژه

طراحی نورپردازی | محاسبات روشنایی | طراحی سیستم های امنیتی

موقعیت جغرافیایی

تهران، خیابان سعدی

کارفرما

شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تهران

دسته بندی :

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]