چراغ های ال ای دی ؟ در فکر تغییر منابع نور متداول خود با منابع LED هستید ؟  پیش انجام تغییرات ۱۰ مورد زیر را مطالعه کنید !

  1. خریدن منابع نور با پخش نورهای متفاوت

احتمالا یک مشکل متداول با خرید چراغ های ال ای دی خواهید داشت. لامپ های ال ای دی نور را به صورت یکنواخت و مستقیم منتشر می کنند، پس اگر در حال جایگزینی آنها با لامپ های متداول به طور مثال هالوژن ها باشیم الگوی پخش نور متفاوتی را شاهد خواهیم بود. در برخی موارد مانند نورپردازی یک راهرو الگوی پخش نور مد نظر برایمان اهمیت داشته است. یا به طور مثال اگر لامپ های ال ای دی را با منابع فلوئورسنت جایگزین کنیم مقدار سایه در برخی از قسمت ها ممکن است بیشتر بشود.

بهترین راهکار :  تست کردن راه حل جدید پیش از انجام تغییرات کلی یا گرفتن مشاوره از کارشناسان این حوزه است.

لامپ هالوژن و لامپ ال ای دی

 

  1. خریدن چراغ های که نور بیش از حد کم یا بیش از حد زیادی دارند

به طور مثال اگر بخواهیم لامپ های فلوئورسنت را با چراغ های ال ای دی بر اساس توان الکتریکی آنها جایگزین کنیم و انتظار داشته شدت نور مانند حالت قبل باقی بماند این تصور نادرستی است، (این محاسبه براساس شدت نور خروجی برحسب لومن انجام می شود) بنابراین نور بیشتری ار ال ای دی دریافت خواهیم کرد. با این حال باید توجه داشته باشیم محاسباتی که براساس اطلاعات فنی و میزان شدت نور بر حسب لومن انجام می شود اگر به درستی انجام نشود می تواند منجر به تاریک شدن برخی از ناحیه ها بشود.

بهترین راهکار : خریدن تجهیزات از برندهای معتبر که در آزمایشگاه ها چراغ ها را تست کرده اند و نتایج را به صورت گزارش های فنی منتشر می کنند.

 

  1. خریدن چراغ یا لامپ با رنگ نوری اصطلاحا سرد

میزان سردی یا گرمی نور منابع با واحدی بر حسب کلوین اندازه گیری می شوند. این عدد برای لامپ های رشته ای ۲۷۰۰ کلوین و برای لامپ های هالوژن ۳۰۰۰ کلوین است. اگر این منابع با ال ای دی هایی که دمای رنگ نور ۵۰۰۰ کلوین هستند جایگزین بشنوند اصطلاحا نور سردی را خواهیم داشت. تولید منابع ال ای دی براساس رنگ نور آنها در مناطق جغرافیایی گوناگون متغیر است و هر منطقه براساس اقلیم تمایل به استفاده از رنگ نورهای متفاوت دارند، البته انتخاب رنگ نور براساس کاربری و استانداردهای مختلف نیز تعیین می شوند.

بهترین راهکار : مطالعه‌ی اطلاعات فنی محصول و گرفتن راهنمایی از کارشناسان این حوزه

دمای رنگ نور

 

  1. خریدن منابع نوری که رنگ ها تحت تابش آنها متفاوت به نظر می رسند

میزان توانایی تفکیک یا نمایش درست رنگ اشیا تحت تابش نور با معیار ضریب نمود رنگ یا CRI مشخص می شود. بر این اساس هرچه میزان این معیار که در محدوده‌ی ۰ تا ۱۰۰ متغیر است، بیشتر باشد منبع نور با کیفیت تری خواهیم داشت و رنگ ها طبیعی تر به نظر می رسند. اطمینان حاصل کنید که این معیار حداقل ۸۰ باشد البته کاربری مورد نظر در انتخاب نیز تاثیر زیادی دارد.

بهترین راهکار : از تامین کننده‌ی خود درباره‌ی این معیار سوال کنید و از برندهای معتبر که به آنها اطمینان دارید خرید کنید.

 

  1. خریدن چراغ هایی که با دیمرهای متداول قابلیت تنظیم نور ندارند

لامپ ها یا چراغ های ال ای دی با دیمرهایی که برای تنظیم نور منابع هالوژنی استفاده می کنیم سازگار نیستند. در واقع در پایین ترین حالت شدت نور دیمر شروع به سوسو زدن و چشمک زدن می کنند. این مشکل به آن دلیل است که دیمرهای متداول با استفاده از تغییر مقاومت اقدام به تغییر شدت نور می کنند که این روش با مدار الکتریکی ال ای دی ها سازگار نیست.

بهترین راهکار : استفاده از دیمرهای مخصوص ال ای دی که مشکلات روش ها ذکر شده ندارند و به صورت اختصاصی برای ال ای دی ها طراحی شده اند.

 

  1. عدم تحقیق و بررسی کافی در مورد تامین کننده‌ی تجهیزات

به طور کلی تولید لامپ و چراغ های ال ای دی در سال های اخیر توسط برندهای معتبر شروع شده است، و نیازمند بررسی دقیق است. بنابراین پیش از انتخاب باید سوالاتی را مطرح کنیم از قبیل : آیا برند تجاری معتبری است؟ آیا عضو انجمن ها معتبر صنعت روشنایی است؟ سابقه‌ی برند مد نظرمان چقدر است؟ آیا محصولات خود را در آزمایشگاه های معتبر تست می کند؟ آیا مواردی از قبیل استانداردهای لازم را دارد ؟ و …

بهترین راهکار : بررسی دقیق برند مد نظر و گرفتن مشاوره از کارشناسان مورد اعتماد

 

  1. انتخاب از تامین کنندگانی که ضمانت مناسب ندارند

آیا تامین کننده به شما ضمانت می دهد؟ آیا ضمانتی که می دهد قابل اطمینان است؟ آیا این ضمانت اعتباری در کسب و کار تامین کننده محسوب می شود ؟ بررسی دقیق تمام این سوالات تاییدی بر ضمانتی است که تامین کننده‌ معتبر و با تجربه می تواند آنها را تامین کند.

بهترین راهکار : خرید از برندهای معتبری که می توان براساس شرایط می توان به آنها اعتماد کرد

  1. در نظر گرفتن افت شارنوری منابع ال ای دی

به طور کلی طول عمر واقعی یک منبع نور LED بر اساس زمانی که  خروجی نور آن به  ۷۰ درصد از خروجی نور اولیه کاهش پیدا می کند مشخص می شود که به عنوان L70 شناخته می شود. به عنوان مثال، ممکن است ذکر شود که طول عمر یک LED تا رسیدن به میزان L70 معادل،۵۰۰۰  ساعت است. البته  این می تواند باز هم یک رتبه بندی های خوش بینانه در فروش باشد  و البته که همیشه پدیده (خرابی های اولیه) وجود دارد – یعنی خرابی هایی که بعد از اتصال منبع نور LED در مدت زمان کوتاه اتفاق می افتد.

بهترین راهکار: از فروشنده خود بپرسید محصول آنها دارای چه رتبه بندی بر اساس آزمایش پارامتر L70 می باشد.

 

  1. در نظر نگرفتن پشتوانه‌ی همیشگی یک محصول

یکی از لامپ های شما سوخته یا دچار آسیب فیزیکی می شود، به فروشنده مراجعه می کنید و به شما می گوید دیگر از این مدل ندارد و می تواند مدل جایگزین را به شما بدهد! و ممکن است مدل پیشنهاد شده به شما با سایر چراغ هایی که در سقف نصب کرده‌اید متفاوت باشد. پس شما نمی توانید از این برند استفاده کنید چون زمان زیادی در این حوزه فعال نیست.

بهترین راهکار : می توان همیشه اندکی بیش از میزان نیاز خرید کرد یا از برندهایی استفاده کنیم که سال های زیادی است که محصولات خود را در بازار ارائه می کنند و به آنها می توان اعتماد کرد.

 

  1. خریدن چراغ با خیرگی بسیار زیاد

با ورود ال ای دی ها به بازار مشکل خیرگی چراغ ها در فضاهای اداری مجددا به وجود آمده است. بیشتر چراغ های ال ای دی نور را به صورت مستقیم از چراغ منتشر می کنند و رفلکتور یا لوور ندارند. شاخص ضریب یکنواختی نور معیار برای میزان خیرگی منبع نور است، که این عدد در فضاهای اداری باید زیر ۱۹ باشد .

بهترین راهکار : گرفتن مشاوره از کارشناسان که با محاسبات کامپیوتری این شاخص را محاسبه می کنند

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
One comment
  • حسام
    Posted on نوامبر 11, 2017 at 12:00 ب.ظ

    مقاله بسیار کاربردی و حاوی اطلاعات بسیار خوبی بود، سپاسگذارم

    Reply

Leave a comment