راهنمایی برای نورپردازی دفتر کار خانگی

 

چطور نورپردازی را درست را برای نورپردازی دفتر کار خانگی انجام دهیم

با به وجود آمدن شرایطی که اکثریت ما را به طرز غیر منتظره ای مجبور به کار کردن از خانه کرده و تا به الان تمرکزمان روی انبار کردن مقادیر دیوانه وار دستمال توالت و پاستا بوده، وقت زیادی برای بررسی کردن سیستم روشنایی منزلمان در اختیار نداشته ایم؛ ولی همانطور که سخت تلاش میکنیم با شرایط هماهنگ شویم، کم کم میفهمیم چه چیزهایی مناسب دفتر کار خانگی با عجله سر هم شده‌ی ما هستند و چه چیزهایی نیستند.

خود من به شخصه متوجه شدم که چرا صندلی های گهواره‌ای، با اینکه واقعا دوستشان دارم و راحت هستند، زیاد در محیط کار پیدا نمیشوند. با این وجود هنوز از آن ها استفاده میکنم؛ چون صندلی دیگری ندارم و به علاوه برای دستمال توالت های اضافی کاربرد جدیدی پیدا کرده ام.

بنابراین فکر کردم در سایه‌ی شرایط فعلی چند نکته برای تنظیم درست نورپردازی در محیط کاری دم دستی‌تان به اشتراک بگذارم. این مسئله شاید بی اهمیت ترین و آخرین چیزی باشد که الان باید به آن فکر کنیم ولی نورپردازی میتواند اثر بزرگی روی کارآمد بودن، سلامت و خوش حال بودن بودن شما (کلماتی که زیاد استفاده میکنیم اما در حال حاضر معنای بیشتری دارند) داشته باشد.

 

نور طبیعی

برای شروع اگر امکانش را دارید میز کار خود را رو به روی پنجره قرار دهید. این تا حد زیادی مثبت ترین کاری است که میتوانید انجام دهید. نور طبیعی نه تنها از مزایایی برخوردار است که نور مصنوعی آن را ندارد، بلکه منظره‌ی بیرون، هرچند کوچک و جزئی، و ارتباط داشتن با بیرون، میتواند تاثیر زیادی در بالا نگه داشتن روحیه‌ی شما داشته باشد. اگر نمیتوانید پشت پنجره بنشینید سعی کنید مکانی را برای نشستن انتخاب کنید که نور طبیعی به آن جا دسترسی داشته باشد. این کار اگر هیچ فایده‌ی دیگری هم نداشته باشد دست کم به شما کمک میکند میزان نور مصنوعی دریافتی خود را به حداقل برسانید ( و هزینه‌ی قبض های برق را کم کنید.)

 

نورپردازی برای شما

متاسفانه همه‌ی ما  از امکانات لوکسی مثل محل مطالعه‌ی اختصاصی در خانه هایمان برخوردار نیستیم؛ اکثر ما خودمان را در یک محل دم دستی در گوشه‌ی اتاق خواب، پذیرایی یا حتی پاگرد جا کرده‌ایم که بعید است در این مکان ها چراغ سقفی مناسب وجود داشته باشد.  چراغ سقفی احتمالا پشت سر شما قرار گرفته و روی محلی که کار میکنید سایه می اندازد؛ اگر آویزان باشد احتمالا باید با انعکاس نور آن روی صفحه ی کامپیوتر دست و پنجه نرم کنید و همینطور میزان نور تولیدی آن ممکن است کافی نباشد، مخصوصا اگر دسترسی محدودی به نور طبیعی داشته باشید یا هوا ابری باشد.

ساده ترین راه حل چیست؟ یک چراغ مطالعه‌ی قابل اعتماد که نیازی هم نیست حتما اداری باشد؛ حتی چراغ خواب کنار تخت هم اگر نور کافی داشته باشد کفایت میکند. اگر فضای کافیروی میزتان ندارید چراغ هایی که به دیوار یا زمین نصب میشوند یا چراغ هایی که با گیره میتوانید به قفسه یا وسایل خانه وصل کنید را امتحان کنید.

اگر دچار کمبود پریز برق هستید از چراغ هایی استفاده کنید که با اتصال USBبه کامپیوتر وصل میشوند.

از هر چراغی که استفاده میکنید کمی زمان بگذارید و مکان آن را به درستی تنظیم کنید تا به طور یکدست روی محلی که کار میکنید نور بتاباند و باعث ایجاد ناراحتی یا بازتاب های آزاردهنده نشود.

نورپردازی دفتر کار خانگی ، نورپردازی ، آموزش نورپردازی ، روشنایی ، نورپردازی اداری ، نورپردازی مسکونی ، نورپردازی دفترکار

نورپردازی برای دیگران

فکر میکنم طی چندین هفته‌ی گذشته بیشتر از تمام وقتی که در عمرم کار کرده‌ام در ویدئو کنفرانس شرکت کرده باشم. برای برگزار کردن ویدئو کنفرانس از خانه باید نکات قابل توجهی را مد نظر داشته باشید و به بیانی دیگر از سوژه‌ی یوتیوب شدن جلوگیری کنید. نورپردازی میتواند روی کیفیت ارتباط برقرار کردن شما در جلسات مجازی اثر بگذارد چون سیستم نورپردازی بد باعث اختلالات بصری میشود.

پس چطور به یک سیستم نورپردازی خوب دست پیدا کنیم؟ مهم ترین چیز متعادل کردن لایه های نوری است…

سعی کنید پشت سرتان پنجره یا منبع مستقیم نوری قرار نداشته باشد چون دوربین نمیتواند درجه‌ی بالای کنتراست ایجاد شده را مدیریت کند. سعی کنید دیوار پشت سر شما رنگ روشنی داشته باشد و نور ملایم و طبیعی به آن بتابد. اینجاست که چراغ های سقفی اتاق به کار می آیند.

حالا که منظره‌ی پشت سرتان را انتخاب کرده اید باید به منظره‌ی جلو هم فکر کنید و منظورم از منظره‌ی جلو خودتان هستید. سعی کنید از بالا یا پایین به خودتان نور نتابانید چون منظره ی واقعا ناخوشایندی ایجاد میشود. اگر رو به روی پنجره نشسته اید نور طبیعی صورت شما را به خوبی نشان میدهد؛ اگر نه، همان چراغ مطالعه‌ی قابل اعتماد را برای تاباندن نور روی صورتتان تنظیم کنید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، در حالت ایده آل به دو منبع نور نیاز دارید (یکی از آن ها میتواند چراغ مطالعه باشد) که در دو طرف صفحه نمایش قرار بگیرند. این کار سایه افتادن های ناخوشایند را به حداقل میرساند.

اگر حس میکنید رنگ و رو پریده به نظر میرسید، میتوانید لامپ را با یک مدل که شاخص تفکیک رنگ بالاتری دارد، مثل >CRI80عوض کنید. (CRI توانایی یک منبع نوری در نشان دادن رنگ واقعی یک شیئ، یا در اینجا شخص را، نشان میدهد. هرچه شماره بیشتر باشد توانایی نشان دادن رنگ بهتر است)

همچنین اطمینان حاصل کنید منابع نوری ای که استفاده میکنید دمای رنگ یکسانی داشته باشند (که به معنی گرم یا سرد بودن رنگ منبع نور است، هرچه شماره کمتر، نور گرم تر است) تا یکدستی حفظ شود. معمولا در نورپردازی مسکونی از نور گرم حدود ۲۷۰۰K استفاده میشود در حالی که نورپردازی اداری سرد تر و در حدود ۳۰۰۰-۴۰۰۰K است.

آخر از همه اینکه، کمی زمان بگذارید و ترکیب نورهایی را که در اختیار دارید امتحان کنید تا به ترکیب و موقعیت درست برسید. اگر میخواهید جای چراغ مطالعه تان را دائما تغییر دهید، میتوانید محل مناسب آن را علامت گذاری کنید تا اگر کسی با شما تماس گرفت سریعا جای آن را عوض کنید.

[تعداد: 6    میانگین: 4.3/5]

Leave a comment